onsdag 5 november 2014

när läsningen går långsamt

Herregud vad lång boken jag läser just nu är! Jag skulle behöva ta ledigt i en vecka och bara sträckläsa. Det blir liksom inget vidare när man försöker läsa i samband med att man går och sover, jag hinner typ ett halvt kapitel innan ögonen går i kors. Sen har jag glömt cirka en tredjedel av vad jag läste sist och får börja om från början igen dagen därpå. Det bådar inte för framgång rent sidmässigt kan jag intyga. Men boken är bra. Det är den. Innan jag frågade en pippi-frälst kollega på jobbet hade jag ingen aning om vad en steglits var. Nu vet jag. Vilket också så småningom faktiskt framkom i boken.


En annan sådan aber-grej när jag läser låååånga böcker är att jag börjar fantisera om andra böcker som jag vill hålla i, läsa och äga. Som Egenmäktigt förfarande av Lena Andersson. Eller Expeditionen av Bea Uusma. Kokböcker har också en ovanlig förmåga att fastna i huvudet just då. Som Anna Bergenströms eller Pluras jul bara för att den verkar så dekandent.

Nä nu får jag sluta drömma och kanske läsa en sida eller två så jag kommer någon vart.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar