söndag 28 december 2014

på fjärde dagen uppstånden


Tänk så mycket ett par dagars ledighet kan göra för en decemberhärjad själ. Jobbstressen har runnit av mig, julen är avklarad och ännu väntar många dagar som kan ägnas åt det bästa. Ingenting. Jag tror äntligen jag vet vad det där med återuppstånden betyder. Kanske är det nu det vänder?


December var tufft i år. Hårdare än någonsin slog den mig orkeslös till golvet och där var jag nog kvar till idag, fyra dagar efter julafton. Det är inte klokt egentligen när man tänker efter. Hur mycket av ens energi som går åt till de mest basala saker som att vakna, duscha, äta, jobba, laga mat, göra läxor med barn, sova. Gör om, repetera. I en hel månad utan att man ens orkar tänka på allt annat som pågår runt omkring en. Men när jag sitter här vid matbordet, som jag själv bar hem strax innan jul från en loppis för att det inte gick in i bilen, kommer jag på mig själv att längta efter att uppleva en massa nya saker. Förut var det bara ledighet jag längtade efter. Möjligen är det så att all denna längt måste ner i en lista. Kanske till och med redan imorgon. Som en påminnelse som jag sen när jag tror att längtet tagit slut kan bära med mig.

Men nu ska jag ta tillvara solljuset som bländar mina ögon innan det är för sent. Och väcka ett par barn som har tagit världens längsta sovmorgon. Bara för att de kan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar