onsdag 21 januari 2015

snöyra och knäckebröd


Snö är himla fint ändå. När jag gick hem från jobbet igår flög snöflingor runt i vinden och gjorde allt för att täcka den mycket motstridiga, alldeles för varma marken. Några lade sig till rätta på taken och strömmen låg så där stilla och grå att jag fick huvudet fullt av deckarassociationer. När jag väl kom hem hängde jag mössan på tork i badrummet och drog på mig raggsockor och en limegrön stickad tröja som jag haft så länge jag kan minnas. Sen rörde jag ihop världens enklaste och godaste knäckebröd och försökte lösa lördagskrysset i DN.

Då och då slog det mig att det är just där och då som jag känner mig som mest harmonisk och tillfreds med livet. Sittande med raggsockor på fötterna i ett kök som doftar hembakat knäckebröd, med snön virvlande eller vinden vinande utanför fönstret. Med en bok eller DN:s kryss framför mig. Jag saknar inte mycket, det gör jag inte. Iallafall inte materiella ting eller upplevelser.

Jag blir varm i hjärtat av familjen. Av raggsockor och av snöyra. Och ett riktigt gott hembakat knäcke.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar