måndag 26 januari 2015

stockholm i mitt hjärta




Jag är så himla dålig på att fota när jag åker någonstans men en bild blev det i helgen som möjligen kan visa något av det vi gjorde. Millesgården. Täckt i snö men ändå väldigt vackert med alla skulpturer i trädgården.

Vi har haft en jättebra helg, det har vi verkligen. Först en natt på hotell med god sömn och fluffiga täcken och kuddar följt av en mycket god hotellfrukost. Sedan åkte vi ut till Millesgården och strosade runt i snön och såg Pompeji-utställningen de har där. Efter det hängde vi runt på stan lite och åt lunch innan det var dags att bege sig ut till våra vänner som har hus inte alls långt ifrån där jag bodde när Stockholm var min stad. Och Stockholm finns verkligen i mitt hjärta, det gör den faktiskt. Varje gång jag åker dit känner jag lite lite att jag saknar att bo så, att ha så nära till så mycket kreativitet och aktiviteter som bara ligger där ute och väntar på alla som vill vara en del eller ta del av det. Och alla fina vänner som finns där som oftast är alldeles för långt bort. Men samtidigt finns det så mycket som jag saknar mycket mindre. Som att behöva pendla till jobbet, alla människor som trängs och flänger omkring med stress i blicken. 

Hell is other people, sa Sartre tydligen. Och jag tycker nog han har rätt ibland. Som när man kommer tillbaka efter en helg i storstan och möts av tomma gator, av mindre ljud och mindre trängsel bland människor med stressade blickar och bestämda steg. Då. 

Ja just då, tycker jag att han ändå hade lite rätt ändå.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar