onsdag 3 juni 2015

en lånad onsdagslista


Hörrni, det är faktiskt snart sommar. Trots att det är officiellt crazy weather med ömsom svinkallt och regnigt ömsom halvstorm och varmt så är det faktiskt snart sommar på riktigt. Jag tänker mig, precis som den här personen vars lista jag lånat idag, att sommaren startar i helgen. Banne mig, visst gör den det? Fram tills dess får ni dela min oövervinnerliga längtan efter lata sommardagar.

Mina planer för sommaren:
Andas. Vara ledig. Det är prio ett faktiskt. Låter urfånigt men det har liksom varit lite mycket den här gångna våren. Jag har stora förhoppningar på grillning med fina vänner, sena nattdopp från bryggan i Kalmarsundsparken precis som förra sommaren, ett par riktigt bra konserter (däribland Christian Kjellvander på Kackelstugan - superlängt på den!) och förstås att få möjlighet att spendera tid på Gotland i mina föräldrars hus. Det kan vara sista sommaren.

Bästa sommarstället:
Gotland. Det är stört omöjligt att säga något annat. Därefter kommer Ekenäs, söder om Kalmar, där mannens föräldrar bor som god tvåa.

Favoritsommarblomman:

Vallmo

Här badar jag helst:
Lökenäs på Öland. Liten mysig strand. Tofta på Gotland. Hemma liksom.

Hur länge ska du vara ledig?
Fyra veckor fördelat på två tillfällen. Dels i juni, dels augusti.

Vad ser du mest fram emot?
Det sista vi gör innan vi börjar jobba igen är att åka till Sardinien för en veckas lat solsemester. Det ser jag oändligt mycket fram emot.

Vad kommer du köpa inför semestern?
Rosé? 

Favoritsommardoft:
Doften från glassbaren när de gräddar våfflorna som glassen ska vara i.

Hur kommer du att göra dig illa?
Oerhört konstig fråga. Inte alls hoppas jag. Men säkert skrapa tårna mot asfalten. Det gör man jämt.

Vad oroar du dig för?
Jag oroar mig jättemycket för att den här sommaren är den sista jag spenderar på Gotland. Med mamma och pappa borta och ett hus som ska säljas finns det inget "hem" att åka till och vara två veckor på sommaren som man kunnat innan. Även om jag har fina syskon som bor där. Det blir liksom inte samma sak.

Hur kommer du minnas din semester sen i september?
Som en av de bästa förhoppningsvis.

Den ultimata sommardagen:
Den upplevde jag samma sommar som jag och mannen i mitt liv träffades. En båttur, en somrig och oerhört varm dag, till en brygga på en ö i Kalmarsund. Där solade och badade vi hela dagen. På kvällen satt vi på balkongen och tog en drink, åt god en god middag. Det kändes som om det aldrig blev riktigt mörkt den kvällen.

Hur ser er sommar ut?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar