tisdag 2 juni 2015

i min bokhylla #10

Smaken av Muriel Barbery

Länge sen det kom några bokrecensioner från mitt håll. Det är inte så att jag INTE har läst, snarare tvärtom. Men jag har varit dålig på att blogga om det jag läst. Så en mindre kavalkad av recensioner av böcker jag läst hittills 2015 kommer att presenteras på bloggen de närmaste dagarna. Först ut, den här lilla godingen.

Boken handlar om: Pierre Arthens, världens mest framstående matkritiker, ligger för döden. Han befinner sig på i sin lägenhet i centrala Paris, i samma fastighet som Muriel Barberys bok Igelkottens elegans utspelar sig. Arthens är vördad av vissa, fruktad och hatad av andra. Inget av det här spelar någon som helst roll längre. Det enda som betyder något för Arthens är hans sista önskan att under sina sista timmar i livet försöka förnimma en smak, den där han en gång upplevde och sedan dess aldrig kunde glömma. 

Det bästa med boken:
En fantastisk liten historia med mycket djup och förmåga att förmedla ett helt liv på oerhört få antal sidor. Jag älskar författare som kan skriva kort och briljant, beskrivande och känslosamt, djupt och uttömmande utan att tvinga mig att läsa 100 sidor för i slutändan komma fram till något så enkelt som att en vägg var blå och inte röd.

Det sämsta med boken: Jag kan nog inte komma på en enda dålig sak att skriva här. Möjligen att Arthens faktiskt i grunden är en rätt stor skitstövel. Men för att vara en sådan, ganska sympatisk ändå.

Läs den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar