onsdag 24 juni 2015

i min bokhylla #12

Kvinnan i svart av Susan Hill

Nästa boktips från hyllan är den här lilla mysrysaren. Vad jag har förstått har boken inte bara hyllats världen över av mängder av kritiker utan har dessutom spelats orimligt många säsonger på teatern i London. År 2012 blev den dessutom filmatiserad med självaste Daniel "Harry Potter" Radcliffe i huvudrollen. Ingen av dem har jag ännu sett, men det kan ju kanske vara en plan för framtiden?

Boken handlar om: Advokaten Arthur Kipps, som nyligen blivit änkeman, sänds av sin chef till en obskyr liten by på den engelska landsbygden där han fått i uppdrag att ordna med kvarlåtenskapen efter fru Alice Drablows död. Kipps kommer till byn med förväntningarna om att hela uppdraget ska kunna lösas på några dagar utan större problem. I stället inser han snart att huset ute i våtmarkerna gömmer långt mer mardrömslika hemligheter än han någonsin kunnat föreställa sig.

Det här tyckte jag om boken: Berättelsen utspelar sig under viktoriansk tid i London och det är verkligen en klassisk spökhistoria. Många recensenter har skrivit att det är en av de otäckaste böcker de läst men jag vet inte om jag håller med. Berättelsen är verkligen skrämmande, mer mardrömsskrämmande än otäck-skrämmande. Jag läser sällan skräck, just för att jag blir så himla rädd. Men den här har ett djup, en okonstlad ton av mörker och krypande illvilja som sätter sig i ryggslutet som en kall kåre på nåt sätt. Den kan som Therese Eriksson skrev i sin recension i SvD "sätta griller i huvudet på en äkta skeptiker".

Mindre bra med boken: Finns det något? Jo, om någon förväntar sig en skräckhistoria i stil med Stephen King eller någon av de andra stora skräckförfattarna så bör man kanske låta bli att läsa den här. Men för mig som nästan är rädd för min egen skugga är det verkligen ingen nackdel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar