måndag 29 juni 2015

prisa godlunchen när jobbet går segt

Halledaaa vad det går segt denna måndag. Att vara tillbaka på jobbet efter en veckas ynka ledighet mitt i sommarn är som att få smaka en hörna supergod choklad och sedan få veta att man är dödligt allergisk och aldrig mer kunna äta en bit. Försmak kallas det har jag hört. Sån himla tur att jag lyckades tvinga mig till kvarlevorna av gårdagens goda middag i matlåda. Hurra!


Sallad med bbq-kyckling och ugnsrostade färskpotatis. Så långt från avancerad matlagning man kan komma med åh herrejeflar så gott. Såklart kommer recept på en lyckad överlevnadslunch här:

2 pers (och en liten matlåda)

10-12 kycklinglårfiléer marineras i: olivolja, salt, peppar, 1-2 tsk rökt chipotle chilipulver och 3 msk bbq-sås. Marinera ca en halvtimma.

10-12 goda små färskpotatis (borstade och kokta ca 5-8 min beroende på storlek)

1 pkt halloumi
1 pkt eko blandsallad
3 tomater
1/2 gurka
1/2 rödlök

Gör så här:

Lägg potatisen hel i ugnsform och häll över god olivolja, rosmarin och salt efter behag. Ugnsrosta i ugn 225 grader tills den fått fin färg och blivit mjuk inuti. Under tiden steker du halloumi i tärningar och kycklinglårfiléerna efter det. Blanda sköljd sallad, tomater i klyftor, gurka och fintärnad gurka tillsammans med hackad rödlök i fint fat. Strössla med halloumin. När potatisen är klar lägger man över dem i fatet, blanda runt lite. Sen på med kycklingen. Klart!

Servera med god dressing, gärna nåt med vitlök. Tjo vad enkelt och gott som tusan!

Räddar vilken middag som helst. Blir det matlåda över är det rena julafton! Testa vettja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar