måndag 20 juli 2015

helgens bästa


Helgen gick som vanligt alldeles för fort. Men trots tvivelaktig väderlek blev den ju riktigt fin. Min mobilkamera vittnar om vitlöksstinna pastamiddagar, morgonpromenader, pusshållplatser och kattgos. Lite annat hann vi ju med också såklart. Här har ni några bra grejer som helgen bjöd på:

* Balkongmiddag. Iallafall förrätten lyckades vi äta där innan kattflickan höll på att skrämma slag på kvarteret med sitt jamande. Rökta räkor med limeaioli, nam nam.
* Återvinning. O my vad skönt det är att hyra ett släp, kånka ut sjuka mängder onödiga prylar och slänga, ge bort och återvinna.
* Grillkväll. Episk grillning hos våra fina vänner på Tomtebyvägen. Vi tömde nästan en låda vin och lyckades hålla oss vakna ända till 23.45
* Sovmorgon. Öronproppar är den nästa bästa uppfinningen någonsin.
* Morgonpromenad. Kalmar är oändligt vackert på söndagmornar. Knappt någon ute och man kan både höra fågelkvitter och vågskvalp.
* Mandelpesto. Jisses vilken god pesto mannen snurrade till igår. Mandel, olivolja, tomater, basilika och vitlök. Tjoff ner i pastan. Himmelrike.
* Indian Summer. En så oerhört bra serie. Heja SVT.

Mindre bra:
* Förkylning.
* Måndagmorgon. Innebär jobb i en vecka till innan semester. Oooooooooorkkkkaaaa!!


Vad var det bästa med er helg?


3 kommentarer:

  1. Öronproppar är verkligen en av världens bästa uppfinningar om inte den bästa.

    Vad skönt att se att man inte är ensam som sover med öronproppar. Själv har jag alltid öronproppar när jag sover. Sover så mycket bättre när det är tyst och jag slipper alla störande ljud, Bara vetskapen att man inte kommer att störas av ljud under natten gör att man sover bättre. Tycker det är hur skönt om helt att plugga in öronpropparna riktigt djupt i öronen och höra hur alla ljud stängs ute mer och mer när propparna expanderar i öronen för att till slut bli helt tyst.

    Ibland får jag dock lite ont i öronen av propparna. Har du något bra tips på skönt öronproppar att sova med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det oerhört skönt?! Jag älskar känslan när man pluggar in dem och precis som du skriver, sakta men säkert märker hur alla ljud blir mindre och mindre medans tystnaden blir större.

      Jag har testat några olika sorter, får också ont i öronen. Apoteket har dock några genomskinliga i silikon som jag gillar. Värt att testa om du inte redan gjort det!

      Radera
    2. Tack för tipset på öronproppar. De ska jag verkligen ta och testa. Hoppas de fungerar lika bra för mig. Jag har också testat en hel del olika sorter utan att hitta några som är riktigt sköna och dämpar bra.

      Själv har jag känsliga öron som jag använder öronproppar på konserter, uteställen, bio, spinningpass, hockeymatcher mm samt när jag simmar. Har jag inte öronproppar så får jag ont i öronen. Tycker till och mer att ljudet blir bättre med apotekets musik och simproppar. Dock kan jag inte sova med dem då de gör ont när jag sover på sida. Däremot är de öronpropparna klockrena om man vill höra samtidigt som man skyddar hörsel.

      Använder du bara öronproppar när du sover?

      Radera