onsdag 1 juli 2015

i min bokhylla #13

Ryskt bläck av Tatiana de Rosnay

Alltsedan jag läste Sarahs nyckel för ett par år sedan har jag slukat allt som Tatiana de Rosnay producerat. Tyvärr har inte så många av dem hamnat här men jag hoppas att detta kanske kan komma att ändras framöver. Flera av titlarna har varit helt omöjliga att släppa för mig, som Huset du älskade och Colombes granne. Förra året deltog hon på Bokmässan men jag hade tyvärr inte möjlighet att åka. Det kändes minst sagt trist. Hur som helst så har en ny bok äntligen kommit ut på pocket och förväntningarna var såklart lika stora från min sida som vanligt.

Boken handlar om: Som tjugofyraåring upptäcker Nicolas Duhamel att hans familj bär på en hemlighet. Hemligheten leder honom på en resa från Paris till St. Petersburg och mynnar så småningom ut i succéromanen Brevet. Flera år senare reser Nicolas, nu en odräglig ung man som exploaterar sina framgångar och nyvunna rikedom till max, till den lyxiga ön Gallo Nero utanför Toscanas kust för att försöka skriva. Förlaget har skyhöga förväntningar på uppföljaren, så även hans trogna fans. Med lögner och undanflykter har han lyckats mörka att han drabbats av skrivkramp och inte skrivit ett enda ord. Men resan blir inte som Nicolas tänkt sig. Istället sätts hela hans värld i gungning och han tvingas sätta perspektiv på sitt liv, den man han har blivit, och den historia som en gång ledde till framgångarna med första boken.

Det här gillade jag med boken: Tatiana de Rosnay har ett språk som fullkomligt äter upp mig. Jag vill skriva som hon, jag vill kunna bygga historier som slukar människor på samma sätt som hon gör. Historien har ett driv framåt, precis som de andra böckerna, ett djup och en finess som jag verkligen gillar. Karaktärerna hos de Rosnay är alltid färgstarka och levande, inte alls svåra att både gilla och ogilla. Och i det här fallet ogillar man verkligen Nicolas. Till en början åtminstone.

Det här gillade jag inte: Till skillnad från många av hennes andra böcker hoppar den här historien mycket mer mellan år och skeenden. Den innehåller också i mitt tycke, lite för många karaktärer. Det gör att den inte alls blir lika skarp som andra böcker jag läst av henne. Jag gillade den absolut. Men för en läsare som inte läst henne förut, nja. Då skulle jag rekommendera att börja med en annan titel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar