fredag 2 oktober 2015

Höstlista


Oktober har börjat och jag skriver listor och konstaterar nöjt att hösten är min årstid. Jag skriver listor och möblerar om, klämmer på stickade tröjor och kisar mot det varma solljuset när jag kommer ut från jobbet. På en rad olika bloggar har den här höstlistan dykt upp och jag tänker att jag kanske kan bota min skrivkramp med hjälp av en variant på den. Så håll tillgodo.

Vad är det bästa med hösten?
Jag skulle säga ljuset, den klara höga luften och att man kan klä sig i stickade tröjor igen. Hösten är snällare på nåt märkligt sätt. Färre måsten, mindre stress och mer tid för familj och vänner. Den ger löften om nya möjligheter helt enkelt. 


Vad kommer du äta i höst?
Jag vill äta mer vegetariskt och jag tänker att nu när det är tid för grytor och soppor passar det bättre än nånsin att starta. Har fått för mig att jag generellt sett kommer må bättre om jag äter mer grönt. Inbillning? Kanske. Men då och då kommer jag absolut stilla ett behov av kött. Gärna en marockansk lammgryta med kanel och kikärtor.

Vad kommer du dricka i höst?
Vitt te med apelsinblommor, rött vin och kaffe med kardemumma. Det sistnämnda är som att dricka en kaffe med nybakad bulle utan att behöva oroa sig för om det är nyttigt eller inte..


Vad kommer du ha på dig i höst?

Stickade tröjor, jeans och chelseaboots.Vill ha en ganska lång och lite tunnare stickad halsduk också.

Vad kommer du att lyssna på?
Agnes Obel och John Mayer.

Vad kommer du att titta på, tv & film?
Mannen och jag har precis klickat hem tredje säsongen av Newsroom, en av mina absoluta favoritserier. Bara jag hör vinjetten blir jag alldeles varm inombords. Annars ser jag fram emot den nya Bondfilmen!


Vad läser du i höst?
Just nu läser jag Mannen som vände insidan ut, en fransk kriminalare. Jag är ju generellt svag för fransk litteratur. Annars planerar jag att läsa Majgull Axelssons Jag heter inte Miriam och Lisa Bjärbos nya bok Djupa ro.

Har du några andra höstplaner?
Jag kommer att ha ganska fullt upp på jobbet eftersom jag kommer att gå över till Linnéuniversitetet i november där jag ska ägna de fem kommande åren åt min avhandling. Men innan dess åker jag och den jag delar mitt liv med till Paris, lagom till min födelsedag. Jag hoppas det blir ett par underbara dagar när vi bara tar det lugnt och rår om varandra.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar