tisdag 12 januari 2016

att summera 2015 års resor

Det här med att ha möjligheten att resa till olika platser, uppleva nya saker och kulturer. Kan vara det bästa med det här jordelivet. Jag skulle med lätthet avstå ganska många saker för att kunna ha möjlighet att resa någon annanstans åtminstone en gång om året. När jag summerar reseåret 2015 kan jag inte annat än att konstatera att det var ett ganska bra år! Vi kollar.

London



I mars åkte jag i jobbärende till London. Inom ramen för ett av mina projekt jag jobbade i under året besökte jag fem museer på tre dagar, bodde på mitt favorithotell och åt middag på det där lilla nudelstället i Covent Garden som vi hittade en gång när vi var i London med barnen. På det hela taget en intensiv men mycket givande resa. 

Dubai



En vecka efter London åkte jag och mannen till Dubai för en veckas semester tillsammans. Jisses, vilket ställe. Vi njöt av god mat, helt galna upplevelser (som inomhuskidåkning och hissen till våning 528 i Burj Khalifa). Vi besökte Al Jumeira moskén och badade i ett turkost Stilla havet. Dubai är verkligen skithäftigt och väl värt att besöka. Men jag tror att har man sett det, ja då har man sett det. Det är oerhört välordnat nere i city, superrena och välfungerande kommunikationer med tunnelbana och fantastisk (och delvis mycket exklusiv) shopping för den som gillar det. För vår del var en av de mest givande upplevelserna den heldagstur utanför Dubai som vi åkte på med
Arabian Adventures.

Prag





När våren kom på riktigt drog jag och äldsta dottern till Prag. Hon och jag åker en gång om året tillsammans på en resa och varannan gång väljer hon var vi ska och varannan jag. Den här gången valde hon. Prag är en fantastisk stad på många vis och lämpar sig utmärkt för en kortweekend eller minisemester på ett par dagar. Det finns massor att se och uppleva. Dessutom är det billigt! Jättegod mat till förhållandevis rimliga priser om man tar sig bortom det torget i gamla stan där det astronomiska uret finns. Väl värt ett besök är de judiska kvarteren med den gamla kyrkogården och Pragborgen varifrån man har en helt vidunderlig utsikt över staden!

Alghero, Sardinien




När solen var som varmast i Sverige drog vi söderut till Sardinien jag, mannen och yngsta dottern. Vi har ett par somrar i rad nu köpt försäkring i form av en resa till sol och bad för att vara säkra på att vi får tanka så mycket solljus och ledighet som man kan uppbringa. Sardinien är väldigt vackert och även om Alghero är förhållandevis litet finns det en hel del fina stränder även på promenadavstånd i byn. Bästa upplevelserna fick vi dock när vi hyrde bil och körde till staden Sassari och på eftermiddagen på  La Pelosa, en helt magisk sandstrand på norra delen av ön. Byn Bosa med sin medeltida stadskärna och stranden Is Arutta, där man för övrigt hämtade akvariesand förr, är också några av de saker som vi kommer minnas bäst. Och middagen på Agriturismon förstås. Och glassen.

Paris




Lagom till min födelsedag åkte jag och mannen till Paris. Jag hade önskat mig en flygbiljett dit och fick det till min stora glädje. Vi hade ett par helt magiska dagar i den stad jag älskar allra mest. Vi strosade i stan, hängde i Luxembourgträdgården och var på Musée d'Orsay och Louvren. Dessutom hittade vi ett par riktigt mysiga kvarterskrogar runt om Boulevard Richard Lenoir där vi bodde.Vi trivs så bra i Paris att planer finns på att hyra ett ställe där under en lite längre period, bara för att känna på känslan av att "bo" i staden. 

Trots många fantastiska resor 2015 tror jag ändå att två sticker ut lite extra: Prag och Paris. Det är helt klart två ställen jag hoppas kunna åka tillbaka till. Om och om igen.



foton tagna av sara ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar