fredag 29 januari 2016

bäst just nu

Vet inte om det beror på att det är fredag eller om jag bara är särdeles nöjd med livet i största allmänhet men jag känner att det är på sin plats att avrunda en för övrigt ganska bloggtorrvecka med ännu en lista. Saker som är bra just nu. För att inte säga bäst.

Böcker.


Började läsa Lisa Bjärbos Djupa Ro i förrgår och kan varken sluta läsa eller sluta tänka på den när jag inte läser. Känner lipen rinna till cirka varannan rad jag läser och igenkänningsfaktorn i beskrivningar av vänskaper som blir förändrade med ålder etc är så hög att jag ibland får bilder av min egen tonårstid i huvudet. Att det är den som utspelar sig över sidorna istället för Davids, Toves och de andra karaktärerna i boken. Aldrig varit med om något liknande. Det här kan vara den absolut bästa bok jag någonsin ägt och läst. Och det vet jag efter 79 sidor. Ja, egentligen efter 3 sidor.

Läs den!

Överraskningar.

 

När jag kom hem från ett möte i Stockholm i tisdags kväll hade min älskade sambo varit iväg och köpt en present till mig. Det var inte blommor utan något mer beständigt än så. Jag, som egentligen har ganska svårt för överraskningar (jag blir nervös och tappar ofta konceptet helt), stod bara och gapade. Och höll på att börja lipa för att det var så fint. 

Vad det var? Ja, det förtjänar nog sitt egna inlägg tror jag. 

Sovmornar.

Just nu önskar jag att alla mornar var en sovmorgon. När helgen väl kommer och man FÅR stanna i sängen exakt hur länge man vill, ja då vill jag stanna där hela förmiddagen. Bland kuddar och täcken med böcker och kaffekoppar. Egentligen saknas bara en TV därinne så hade man kunnat ha seriemaraton i sängen också. Underbart.

Ljuset.


Ja, jag vet att det bara är januari (snart februari!) men hörrni ljuset ändå! Just nu skiner solen så starkt utanför mitt jobbfönster att det gör lite ont i ögonen och jag älskar det! Det går mot ljusare tider, det är helt klart så.

Vänner.


Igår hade vi möjlighet att hänga nere på en av krogarna i stan, spelade quiz och hängde med några av de finaste av vänner man kan ha. Tyvärr har livet liksom stått emellan oss ganska länge och vi har haft svårt att få till det och hitta möjligheter att träffas. Men igår fanns det utrymme för en stunds umgänge, ett par kramar och några mjuka ord som hänger sig kvar. 

Ett "Jag saknar er som fan" från en vän man värdesätter betyder så enormt mycket. Inte för att man känner sig efterlängtad och viktig. Utan för att man själv känner och har känt exakt samma sak.

Njut. Det är äntligen fredag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar