onsdag 20 januari 2016

vargavinter och doktorandvecka

Mitten av januari och det är dags för vår andra doktorandvecka här på universitetet. Jag har tenta i kursen Urbana kulturer också och borde därför egentligen inte alls sitta här och skriva annat än karaktärsdragen för just den urbana kultur jag valt att avhandla i uppgiften. Men jag kände helt enkelt att det fanns andra ord som måste ut först.


Doktorandveckorna vi har, ja vi är ju alltså doktorander alla andra veckor om året med förstås, innebär att alla som är doktorander eller knutna till Grasca samlas på universitetet en hel vecka för föreläsningar, handledningar, möten mm. Eftersom vi är åtta studenter varav fem bor på annan ort än Kalmar så är upplägget lysande. Intensivt men lysande. Igår startade första obligatoriska kursen i avancerad arkeologisk teori och metod så nu är vi verkligen igång på riktigt. Känns märkligt men lite underbart härligt ändå att vara student igen, jag tycks ha saknat det utan att ha märkt det.


När vi satt här inne igår morse så började stora snöflingor att falla utanför fönstret. Och när dagen var slut hade hela området utanför förvandlats till ett vitt vintrigt landskap. Idag skiner solen och får snön på taken att gnistra som diamanter vilket definitivt får mig att känna sig lite piggare och gladare än innan snön kom.

Så heja vargavinter. Jag tycker vi tar en kaffe på det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar