tisdag 12 juli 2016

I min bokhylla #18

Kvinnan på tåget av Paula Hawkins

Då och då fastnar jag för hypade bestsellers. Egentligen är det väl inte så himla konstigt att man gör det, men det som jag blir mest irriterad över är hur ofta jag kan konstatera att jag inte alls tycker att de är så där fantastiska som recensenterna gör. 

Under semestern i Italien läste jag fyra böcker. Kvinnan på tåget var en av dem och för att vara en thriller gick den oerhört långsamt fram. Jag gissar att den kommer att göras film på och förhoppningsvis kommer den att ha ett bättre tempo än boken.

Boken handlar om: Rachel. En ung (?) kvinna som förlorat sin man till en annan kvinna och inte kunnat hanterat förlusten på de bästa av sätt. Men vem kan egentligen det? Rachel sjunker ner i alkoholmissbruk och förlorar sitt jobb och sociala nätverk. För att inte behöva avslöja att hon förlorat sitt jobb pga alkoholen och leva med skammen av att behöva berätta alltihop för den väninna som gett henne husrum inackorderad i ett rum i sitt hem tar Rachel tåget till London varje dag, samma tid, som hon alltid har gjort. På vägen passerar hon det område där huset hon och hennes man bodde i finns, ett hus som den fd maken och hans nya fru Anna och deras ettåriga dotter nu bor kvar i. Varje dag ser hon ett ungt par i ett av husen intill spåren, Jason och Jess kallar hon dem. I Rachels ögon är deras liv helt perfekt, lika perfekt som hennes eget en gång var. När hon en dag ser något från tågfönstret som skakar om bilden av deras perfekta liv, och när tidningarna dagen efter skriver att Jess är försvunnen, kan Rachel inte motstå viljan att försöka ta reda på vad som egentligen hänt.

Vad jag tyckte om boken: Jag har ofta väldigt svårt för böcker där jag tycker att huvudpersonen är ganska osympatisk och trist, kanske till och med ganska gräslig. Rachel är en sådan person. Jag tycker synd om henne bitvis men oftare vill jag ta tag i henne och skaka om henne ordentligt och skrika skärp dig för fan! Det gör att jag har svårt att ta till mig den spänning och det fantastiska upplägg som kritikerna ändå påstår att boken har. Jag lider genom sidorna och med Rachels stalking av den före detta maken och hans nya kvinna, som för övrigt är förhållandevis osympatisk även hon. Det är få karaktärer som är riktigt intressanta och jag kommer på mig själv att undra över Rachels kompis som låter henne bo där trots upprepade överträdelser mot deras vänskap. Vem är hon och hur blev de vänner? Spänningen tilltar något mot slutet och det lättar lite i läsningen.

Men kontentan är trots allt för mig att det här är en ok thriller. Den funkar för slöläsning vid en pool om man hittat den i en bytesbokhylla. Inte mycket mer än så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar