måndag 24 oktober 2016

Måndagstrio v43

Lämnar helgen bakom mig och landar med en duns i stolen på kontoret. Löjligt mycket i kalendern i veckan - som vanligt - och man undrar ibland varför det ska behöva vara på det sättet. Egentligen liksom? Måste man verkligen jobba så oerhört intensivt, ha en sprängfylld kalender vareviga vecka och sakna tid till både kvällspromenader eller träning, hänga med kompisar eller att göra sånt man verkligen skulle vilja göra? Nåja. En dag kanske man rycker upp sig och tar tag i sitt liv

Måndagstrion idag handlar om sånt som jag skulle göra mer av om jag hade lite mer tid för mitt eget och lite mindre måsten.

Skriva.


Jag har sagt det många gånger förr men det tål att sägas igen. Om jag hade mer tid hade jag skrivit mer. Tillsammans med min kollega Anna-Karin har jag skrivit en bok - en arkeologideckare för barn- som förhoppningsvis går tryck inom kort innan den landar i bokhandlarna. Jag är löjligt glad att jag har fått möjlighet att göra detta och det spär på längtan efter att skriva mer. Nu börjar vi skriva bok 2.

Baka bröd.


Om jag hade tid skulle jag baka mer bröd. Jag skulle sätta egen surdeg och bli expert på att baka fantastiskt bröd på surnat råg, dinkel och vete. Sen skulle jag linda bröd i vaxat papper och sälja i en liten bagarbod i bottenvåningen på huset där jag bor. I samma lokal som jag för övrigt en dag i veckan drömmer om att starta ett bokcafé i.

Sticka.


När jag var yngre tyckte jag alltid att det var oerhört fascinerande att min mamma kunde sticka tröjor eller vantar eller sockar medan hon tittade på tv samtidigt. Så om jag hade mer tid skulle jag lära mig att sticka bättre än jag kan idag. Tröjor, vantar och sjalar. Och raggsockor. Mängder av raggsockor för att hålla fötterna varma om hösten och vintern.

Vad skulle ni göra om ni hade mer tid?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar