torsdag 1 december 2016

Topp fem på nödmatslistan

Jodå, jag lever och har hälsan. Ibland kan man ju undra menar jag. Med tanke på hur jekla tyst det är på den här bloggen långa perioder i stöten. Önskar jag hade en spökskrivare som typ ägnade sju timmar om dagen till att uppdatera, skriva briljanta saker och locka besökare till bloggen med hjälp av all knep som finns att tillgå. 

Men.

Sån tur har jag nu inte så jag får skriva själv. Och vad kan då inte vara mer inspirerade än en liten lista så här första december och allt. Och lite matbakis som jag är från gårdagens julbord-och-julshows-event på Park Hermina igår så måste det ju bli min topp fem över nödmat jag lagar när 1. orken tryter, 2. inspirationen är lika med noll 3. all of the above + att det inte finns nåt kul i kylen.

5. Pasta Carbonara


Denna briljanta lilla rätt som kräver vaddå, fyra(?) ingredienser: pasta, bacon, lök och ett ägg. Och ja, parmaesan när det verkligen ska lyxas till.

4. Köttfärssoppa

Köttfärs, vitlök, lök, krossade tomater och svisch ner med matgrädde och mjölk, ev kryddor = soppa.

3. Linsgryta


Ypperlig nödmat á la man tager vad man haver. Inklusive linser.


2. Pastapytt med chorizo

Koka pasta, fräs alla grönsaker du hittar i kylen tillsammans med chorizo. Blanda alltihop och servera med creme fraiche/sötsur sås (nödsåsernas moder). Funkar även med köttbullar, falukorv...


1. Ugnspannkaka


Finns det något mer trösterikt än ugnspannkaka? Denna ultimata lilla rätt som går att svänga ihop nästan när som helst med hur få ingredienser som helst!

Vinnare!

Och kvällens middag.

Vad äter ni ikväll?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar