måndag 30 januari 2017

Årets bokutmaning

Det är ingen hemlighet att jag älskar böcker och att läsa. Att läsa för mig är som att försvinna in i nya och outforskade världar, en plats där jag kan både förlora mig själv och återupptäcka vem jag är och vem jag vill vara. Förra året nådde jag min bokutmaning på Goodreads precis, jag läste 30 böcker vilket jag hade hoppats på. Visst det är egentligen inte antalet som är det viktiga men det känns fint på nåt vis att ha en sån utmaning där antalet styr läsningen - jag menar - för att uppnå det måste jag faktiskt ta mig tid att läsa. Tid som jag måste flytta från annat som jag egentligen värderar lägre än att läsa. En win-win situation skulle jag säga.


I år har jag pressat upp antalet med fem till trettiofem böcker under 2017. Det är en oerhört ambitiös siffra och jag känner mig ganska säker på att jag kommer att landa någonstans strax under det. Men vad gör det? Det är läsandet som är det viktiga. 


Det finns såklart sjukt många böcker jag skulle vilja läsa i år. Några av dem är: De polyglotta älskarna av Lina Wolff, Not that kind of a girl av Lena Dunham, Ljuset vi inte ser av Anthony Doherr och Min fantastiska väninna av Elena Ferrante (jag förmodligen är den sista som ännu inte läst). 

I ungdomskategorin finns det en rad smått fantastiska böcker jag läst (mer om det i ett annat inlägg) och några som jag är sjukt nyfiken och förväntansfull inför. En som jag precis läst ut var Lisa Bjärbos Allt jag säger är sant som var fantastiskt bra. Har jag sagt att jag ä l s k a r Lisa Bjärbo? Hade sannolikt drabbats av värsta starstrucken om jag någonsin sprungit på henne. Hon skriver som jag skulle vilja kunna skriva. Lysande helt enkelt. 

Andra böcker jag skulle vilja läsa i kategorin är Väntarna av Cannie Möller, Våra kemiska hjärtan  av Chrystal Sutherland, Det som blir kvar av Sandra Beijer och Infernal Devices av Cassandra Clare som skrev Mortal instruments serien.

Tjo, läsåret 2017 nu kör vi! Vad ska du läsa i år?

1 kommentar:

  1. Jag läste nyss ut Våra kemiska hjärtan och den är så himla bra!

    SvaraRadera