måndag 20 mars 2017

tips till den som bara vill läsa ett enda blogginlägg den här veckan

Måndag igen. Jag gör som jag brukar: slår upp mina kalendrar (jag har två) för att planera veckan, klickar igång minst ett men helst två pågående dokument med min forskning samtidigt som jag svarar på en av chefernas sms om tillgänglighet för telefonavstämning. Och surfar ut bland mina mest läsvärda bloggar för att få en kort inblick i vad som hänt i deras liv sen sist. Det där med att läsa andras bloggar har trippelfunktion för mig. Främst är det väl någon form av verklighetsflykt, man kan läsa om andras fantastiskt fabulösa liv bland lördagschampagner, levainfrukostar och dyra inköp medan man själv sitter mitt i en hög med skitig tvätt och surar för att man just haft sönder sin favoritbralla från HM. Sen är det kanske för att man snappar upp rätt många bra grejer i tipsflödena - t ex böcker man bör läsa och upphaussade filmer man ska undvika att se.

Men främst är det för inspirationen. För dom som är på riktigt och som inte kväljer sig själva i texter som är så svåra och poetiska att de måste ha gjort ondare än att föda barn att få så sjukt djupa. Jag slutar läsa såna bloggar ganska omgående. En som jag aldrig ska sluta läsa är Sandra Beijer. Trots att jag är fan så mycket äldre och hon lever ett otroligt annorlunda liv än jag så är det en av mina största inspirationskällor just nu. Texterna är  briljanta rent textmässigt men också avskalade, personliga och utan bloggerivärldens alla floskler dansande över sidorna. Det här känns på riktigt. 

Ska ni bara läsa ett enda blogginlägg den här veckan, ja då ska ni läsa Sandras inlägg i dag. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar